IPBReklame: Unlock

Velkommen, gjest ( Logg på | Registrèr )

Reply to this topicStart new topic
> Historien om Unlock.no, Hvordan og hvorfor
Vimsa
post 24.12.06 01:19
Innlegg #1

**

Gruppe: Fullverdig medlem
Ble med: 14.10.06
Medlem nr: 15 788

Jeg har bare et spørsmål til Fredrik og det er:Hvordan kom du på å starte denne siden og hvorfor?For jeg må si det at det er en genial ide som du har fått startet opp med her.Tenk på hvor mange du/dere hjelper pr. år thumbup.gif

Dette innlegget er endret av Vimsa: 24.12.06 01:19
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan Helge
post 24.12.06 12:40
Innlegg #2

Group Icon

Gruppe: Administrator
Ble med: 03.12.02
Fra: Trøndelag
Medlem nr: 3

Slike meldinger er hyggelige å få i disse tider ja.. smile.gif

Ang. Spørsmålet så må Fredrik selv svare. tongue.gif

--------------------
http://www.mobilmuseum.net/
En av Norges største privatstyrte mobil museum.

-----------------------------------------
Donate / Donasjon:
IPB Bilde Takk til:
EXIDE jfthunder pamos Fredrik frodehans

PRIVATE MELDINGER om operatørlåskoder vil bli ignorert.
+Quote Post
Fredrik
post 25.12.06 23:24
Innlegg #3

Group Icon

Ble med: 30.11.02
Fra: Os, utenfor Bergen
Medlem nr: 1

Hei og takk for hyggelig tilbakemelding!

Her er historien om Unlock.no:

Det begynte med at jeg for veldig mange år siden kjøpte en Nokia som var låst av operatøren med sikkerhetskode, synes det var litt irriterende, og siden jeg hadde en datakabel som jeg hadde brukt til å overføre logoer og slikt tenkte jeg at dette måtte jo gå an å ordne på.

Resultatet ble at jeg ved en feil i stedet aktiverte SIM-låsene, slik at telefonen ble helt låst.

Jeg gav jo ikke opp så lett, og kjøpte flash-kabel og etter en god del timers lesing og testing, var jeg i gang å fiklet med firmwaren på telefonen, som videre løste problemet.

Konklusjonen var jo da:

1. Dette var jo litt gøy
2. Låsene til operatørene er tydeligvis fullt mulig å omgå

Derfor fortsatte jeg å rote med dette. Men fant ingen informasjon om dette temaet skrevet av folk fra norge, så jeg var tydeligvis blant de eneste i norge som drev med dette. Hva er vel da bedre enn å lage norges første nettside om flashing/hacking av Nokia?

I begynnelsen var det bare en nettside med litt generell info, litt software som kunne brukes, og tilbud om at folk kunne sende telefoner til meg, så gjorde jeg det for de.

Etterhvert, kanskje et år etterpå, startet jeg et diskusjonsforum. Som data-interessert var jo dette like mye for å finne ut av hvordan et forum fungerte. Men det kunne jo også være det fantes noen andre med samme interesser som ville skrive innlegg, så jeg opprettet et par kategorier som f.eks. operatørlås, flashing, nokia diskusjon. Av en eller grunn fant noen "tullinger" veien til forumet og registrerte seg. Den første av disse var faktisk Spoochy, som fant veien til forumet bare 3 dager etter at jeg hadde installert det.

Var jo naturligvis ikke mye diskusjon i begynnelsen, men det kom nå stadig nye medlemmer likevel.

Tiden gikk, og det begynte å bli vanlig med operatørlåste telefoner. På den tiden var jo telefonene drit-kjipe også, uten noen mulighet for å legge inn programmer og slikt. Derfor var det jo ultra-kult å kunne endre på softwaren, slik at du fikk en helt unik telefon.

Siden veldig mange trengte å få låst opp telefoner, eller hadde lyst på en "unik mobil" - tenkte jeg at jeg kanskje burde satse litt mer seriøst på dette, og ville ha et eget domene, og ny nettside.

Jeg ville absolutt ha et .no domene for å markere at det var en norsk nettside. Det var jo alledere en del utenlandske nettsider om dette temaet, siden operatørlåser allerede hadde vært vanlig der i mange år. Det kanskje største europeiske forumet om unlocking og flashing av nokia på den tiden var NokiaFree.org, som jeg for øvrig er med å styrer. Dessverre har dette med tiden begynt å dø ut siden hovedfokuset var modding av nokia, noe som ikke er spesielt aktuelt lenger.

Uansett, jeg ville som sagt starte en norsk nettside, med .no domene, noe som var litt stress siden en må ha organisasjonsnummer for å få .no. Siden jeg var under 18 kunne jeg ikke registrere eget firma, men fikk pappa til å registrere det på sitt firma midlertidig. Når jeg ble 18 startet jeg selv firmaet "Grevstad WebSolutions", med eneste formål å kunne registrere .no domener wink.gif (Grunnen til "Grevstad" i navnet var ikke fordi navnet mitt er så utrolig kult, men fordi enkeltpersonforetak må ha etternavn som en del av firmanavnet).
Unlock.no ble opprettet med ny webside (ikke den som er i dag), og forumet ble flyttet til forum.unlock.no.

Etter noen måneder fikk jeg en telefon fra en journalist i Dagsavisen som hadde funnet frem til unlock.no og hadde lest litt om firmaer som drev med opplåsing i danmark og at det hadde vært litt krangling der. Han synes derfor det jeg drev med var interessant og kontaktet operatørene for å høre hva de synes om dette.

Netcom ble da oppmerksom på hva jeg drev med og som alltid når Netcom ser noe de "ikke liker" begynner de å rasle med sablene, og hiver skremsels-advokatene på saken. Jeg fikk altså idiotiske trusler fra advokatene til Netcom, og måtte stoppe umiddlebart ellers ble det saksøking! Jeg synes det var såpass idiotisk, at jeg ikke ville finne meg helt i dette, men ville heller ikke risikere å "havne i fengsel" liksom, så stoppet midlertidig, til jeg fikk satt meg inn i saken og undersøkt lovligheten.
Dagsavisen skrev jo en artikkel om dette, noe som videre viste seg å være kjempeinteressant stoff for de fleste store aviser i landet. Enorme mengder reklame med andre ord.

Enorme mengder reklame, fører til enormt mange besøk, og resulterte vel i mange tusen nye medlemmer i forumet - nå begynte det virkelig å skyte fart her!

Etter ca en måned bestemte jeg meg for å gi blanke i Netcoms trusler, og åpnet opp igjen for fullt med ny nettside (dagens). Igjen ble det en del skriverier i media, og enda mer gratis reklame. Når en får så mye omtale i media som jeg fikk, begynner nettstedet å bli så kjent at "folk flest" vet om det (om ikke nøyaktig navn, husker de at det fantes et slikt nettsted, og klarer fort å finne det).

Resultatet av dette er at Unlock.no nå er kjent som Norges eneste nettsted med hovedfokus på opplåsing, og "hacking" av mobiltelefoner.

At forumet teller nesten 15 000 registrerte medlemmer vil jeg påstå at er temmelig enestående i Norge, når vi tenker over hvilket fokus vi har. Er på ingen måte imponerende å få 15 000 medlemmer om forumet hadde hatt 100% fokus på alt om mobiltelefoner, biler, data, spill, etc - men her snakker vi altså om et forum om opplåsing av mobiltelefoner blink.gif - og likevel er det sikkert blant de 30 største i Norge basert på antall medlemmer.

Ble en rimelig kjapp oppsummering dette, hvor en del mangler (blant annet opplegget med gratis opplåsingskoder og følgene av det), og tidsperspektivet ikke er helt nøyaktig.

En dag kunne jeg kanskje satt meg ned å skrevet en skikkelig detaljert og korrekt historie tongue.gif "Biografien om Unlock.no"

Redigert: Holy shit hvor lang tekst jeg hadde skrevet!

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Administrator - Forum.Unlock.no
Daglig leder Unlock.no
+Quote Post
Jan Helge
post 26.12.06 15:44
Innlegg #4

Group Icon

Nydelig historie! wink.gif

--------------------

Donate / Donasjon:
IPB Bilde Takk til:

+Quote Post
y_not
post 26.12.06 23:18
Innlegg #5

Group Icon

Gruppe: VIP Medlem
Ble med: 10.01.03
Fra: Sarpsborg
Medlem nr: 23

Ja, husker de gode gamle dagene. smile.gif

--------------------
"Programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life."
Låser opp alle Sony Ericsson: T610/T630, K500i,K508i, K700i, K750i, W800 etc etc...;)
Sjekk ut galleriet mitt: www.gallerituddenham.com
+Quote Post
Jornan
post 26.12.06 23:41
Innlegg #6

Mobilminister

Ble med: 03.04.05
Medlem nr: 10 678

Det var artig å høre. Har ikke vært her fra begynnelsen, så det var kjekt å få en oppsummering. Håper du kan lage en fullstendig oversikt! wink.gif

--------------------
+Quote Post
Jan Helge
post 27.12.06 03:44
Innlegg #7

Group Icon

Tar jeg ikke HELT superfeil så var det en 3310 som det var snakk om i denne historien eller hva Fredrik? wink.gif

--------------------

Donate / Donasjon:
IPB Bilde Takk til:

+Quote Post
Vimsa
post 27.12.06 14:47
Innlegg #8

**

Ble med: 14.10.06
Medlem nr: 15 788

Synes det er mega at noen kan få slike ideer og satt dem i virke.Historien var bra,spurte egentlig for jeg har lurt på hvordan du fikk ideen og svaret var bra thumbup.gif
+Quote Post
-Knight-
post 27.12.06 22:28
Innlegg #9

- Xbox Modifiserer -

Ble med: 12.04.05
Fra: Nord-Trønderlag
Medlem nr: 10 804

Jeg ble litt opplsukt i historien og ble litt sint fordi den var så kort ,hehe tongue.gif

--------------------
+Quote Post
Jan Helge
post 28.12.06 09:34
Innlegg #10

Group Icon

Hehehe... må få Fredrik til å skrive en laaaaaang E-Book da shu... tongue.gif

--------------------

Donate / Donasjon:
IPB Bilde Takk til:

+Quote Post
Fredrik
post 28.12.06 12:23
Innlegg #11

Group Icon

Ble med: 30.11.02
Fra: Os, utenfor Bergen
Medlem nr: 1

QUOTE(Spoochy @ 27.12.06 03:44) *

Tar jeg ikke HELT superfeil så var det en 3310 som det var snakk om i denne historien eller hva Fredrik? wink.gif

Det stemmer ja wink.gif

Var nok den telefonen det for alvor ble begynt å selges med "operatørlås" - selv om det da var "Sikkerhetskode" som ble brukt.

Vedr. den "fulle og korrekte historien om unlock.no" - er redd den kan bli vannvittig lang, om jeg skal ha med alt tongue.gif Hvis ikke jeg tar feil har jeg fått 4 brev fra advokaten til Netcom + flere runder i media (f.eks. når jeg sluttet med gratis koder pga netcom/telenor misbrukte det)

Btw: Netcom er for øvrig sur pga SMS med valgfri avsender nå, får muligens flere trusler fra de? Foreløpig har de bare truet betalingsleverandøren (som ikke en gang leverer tjenesten) med usakligheter.

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Administrator - Forum.Unlock.no
Daglig leder Unlock.no
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
2 bruker(e) leser i dette emnet (2 gjester og 0 anonyme brukere)
0 brukere:

Lo-Fi versjon Dato og klokkeslett: 23.07.18 16:28
Unlock iPhone, Unlock iPhone 4 and iPhone 3GS unlocking | Unlock and Jailbreak iPad | Låse opp operatørlås og unlock | Bytte knust iPhone skjerm/glass? | Knust iPhone