IPBReklame: Unlock

Velkommen, gjest ( Logg på | Registrèr )

Reply to this topicStart new topic
> På Utkikk Etter Ny Mobil, ... som det lett å skifte IMEI på.
Methoxy
post 21.04.08 21:44
Innlegg #1

**

Gruppe: Fullverdig medlem
Ble med: 21.04.08
Medlem nr: 20 249

Hei, er på utkikk etter en ny mobil det er lett å skifte IMEI på. Har vært i kontakt med Post- og teletilsynet og de svarte at det ikke er ulovlig å gjøre. Telefonen skal bare brukes til å ringe med, SMS sendes kun noen sjeldne ganger. Eneste kravene jeg har sånn sett er at mobilen ikke er så stor (på størrelse med 8850 f.eks), at den er passelig robust og at den kan skaffes enkelt på eBay. Det skal være en ny telefon selvsagt, men det trenger ikke være blant dagens modeller. En pris på ca. 1.500 kr inkludert det som evt. trengs for å skifte IMEI hadde vært flott, men er villig til å strekke meg litt hvis det absolutt er et behov.

Har sett at det er lett å skifte IMEI på iPhone, men den koster mye og er overkill til mitt bruk.

Takker for svar!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Jan Helge
post 21.04.08 22:03
Innlegg #2

Group Icon

Gruppe: Administrator
Ble med: 03.12.02
Fra: Trøndelag
Medlem nr: 3

Hvorfor i huleste er det ett MUST at den kan skiftes IMEI på?

Brukes i Tyrkia?

PS!
Norsk LOV tilsier at IMEI endring ikke er lovlig.
Går under dokumentforfalskning.

--------------------
http://www.mobilmuseum.net/
En av Norges største privatstyrte mobil museum.

-----------------------------------------
Donate / Donasjon:
IPB Bilde Takk til:
EXIDE jfthunder pamos Fredrik frodehans

PRIVATE MELDINGER om operatørlåskoder vil bli ignorert.
+Quote Post
Methoxy
post 21.04.08 22:15
Innlegg #3

**

SITÈR(Spoochy @ 21.04.08 23:03) *

Hvorfor i huleste er det ett MUST at den kan skiftes IMEI på?

Brukes i Tyrkia?

PS!
Norsk LOV tilsier at IMEI endring ikke er lovlig.
Går under dokumentforfalskning.

Regnet egentlig med at noen kom til å spørre om det. Er politisk aktiv. Kall meg gjerne paranoid, men jeg synes det er bedre å være føre var når det kommer til slikt. Har tenkt å bruke telefonen en del når jeg reiser til Kina også.

Siterer en mail en annen fikk da han spurte post- og teletilsynet om bytte av IMEI:
SITÈR
Hei!

Vi viser til din e-post av 26. april 2006 vedrørende lovligheten av endring av IMEI-nummer på mobiltelefoner.

Post- og teletilsynet fører tilsyn med at reglene i Lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) og Forskrift om elektronisk
kommunikasjonsnett og elektronisk kommunikasjonstjeneste (ekomforskriften) overholdes. Etter regelverket som vi forvalter er
det ikke forbud mot endring av IMEI-nummer.

Vi har hittil ikke sett det som hensiktsmessig å regulere kloning av IMEI-nummer. Om foranledningen til å ville endre IMEI
nummer er em kriminell handling som eksempelvis tyveri/heleri eller medvirkning til dette vil dette være forhold som rammes
av norsk straffelovgivning.

Vi er imidlertid kjent med at spørsmålet om behov for en felles europeisk regulering av dette diskuteres,

Hentet herfra. Fikk samme svaret selv, men vil ikke publisere det siden jeg spurte dem under eget navn. Du vil få samme svaret om du spør post- og teletilsynet igjen.

Kort sagt: Det er ikke ulovlig og teletilbyder kan blokkere deg hvis byttet medfører problemer for dem. Heleri er uansett ulovlig, men dette er snakk om å kjøpe en ny telefon.

Dette innlegget er endret av Methoxy: 21.04.08 22:28
+Quote Post
Fredrik
post 21.04.08 23:22
Innlegg #4

Group Icon

Ble med: 30.11.02
Fra: Os, utenfor Bergen
Medlem nr: 1

Men hvorfor vil du bytte IMEI da? Som nevnt er det jo ulovlig så lenge det gjøres som et ledd i noe annet kriminelt.

Om du er ute etter hva som helst har jeg plenty av veldig gamle nokiaer du kan kjøpe, med kabel som kan bytte imei.

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Administrator - Forum.Unlock.no
Daglig leder Unlock.no
+Quote Post
Methoxy
post 22.04.08 00:33
Innlegg #5

**

SITÈR(Fredrik @ 22.04.08 00:22) *

Men hvorfor vil du bytte IMEI da? Som nevnt er det jo ulovlig så lenge det gjøres som et ledd i noe annet kriminelt.

Etter å ha bodd fem år i Kina har jeg kanskje fått et litt annet perspektiv på dette med privatliv enn det de fleste nordmenn har. Nå kan heldigvis ikke situasjonen i Norge sammenliknes, men jeg synes det er viktig å ikke ta noe for gitt. Siden jeg ikke gjør noe ulovlig ser jeg heller ikke noen grunn til at noen skal kunne avlytte telefonen min.

SITÈR
Om du er ute etter hva som helst har jeg plenty av veldig gamle nokiaer du kan kjøpe, med kabel som kan bytte imei.

Hvilke Nokiaer og hvilke kabler er det eventuelt snakk om? Kunne vært aktuelt å handle en håndfull nye slike på ebay eventuelt. Takker for tilbudet ditt, men jeg har enda to måneder igjen før jeg kommer hjem fra USA.
+Quote Post
Jan Helge
post 22.04.08 01:02
Innlegg #6

Group Icon

Ble med: 03.12.02
Fra: Trøndelag
Medlem nr: 3

SITÈR(Methoxy @ 22.04.08 01:33) *

Etter å ha bodd fem år i Kina har jeg kanskje fått et litt annet perspektiv på dette med privatliv enn det de fleste nordmenn har. Nå kan heldigvis ikke situasjonen i Norge sammenliknes, men jeg synes det er viktig å ikke ta noe for gitt. Siden jeg ikke gjør noe ulovlig ser jeg heller ikke noen grunn til at noen skal kunne avlytte telefonen min.

Å du tror IMEI endring vil forhindre avlytting av din telefon?
Dessverre så blir du ikke "beskyttet" mot avlytting ved IMEI endring.

Men derimot om avlytting gjelder spesifikke telefoner så kan du muligens lure avlytteren til å tro at du har en annen telefontype ved å endre TAC nummeret å deretter kalkulere ut en ny IMEI.

Husk at Teleselskapet får IMEI nummeret tilsendt i det du slår på telefonen med SIM fra det aktuelle selskapet.

ps!
Sony Ericsson (eldre modeller) er simple å endre IMEI på.

--------------------
http://www.mobilmuseum.net/
En av Norges største privatstyrte mobil museum.

-----------------------------------------
Donate / Donasjon:
IPB Bilde Takk til:
EXIDE jfthunder pamos Fredrik frodehans

PRIVATE MELDINGER om operatørlåskoder vil bli ignorert.
+Quote Post
Methoxy
post 22.04.08 18:52
Innlegg #7

**

SITÈR(Spoochy @ 22.04.08 02:02) *

Å du tror IMEI endring vil forhindre avlytting av din telefon?
Dessverre så blir du ikke "beskyttet" mot avlytting ved IMEI endring.

Jeg hadde inntrykket av at det å bytte IMEI samt å skifte SIM-kort og nummer ville være svært effektivt for å hindre avlytting. Grunnen til at jeg gjerne vil bytte IMEI på telefonen er for å slippe å pælme den hver gang jeg skal bytte nummeret.

Hvordan er det med DCT3-telefoner slik som Nokia 8850? Har en slik liggende fant jeg ut, men det er vanskelig å finne konsis informasjon om hvordan man får byttet IMEI. Har skjønt såpass at det skal gå an med Nokia Tool, men hva trengs av kabler? Har tittet litt rundt på http://ucable.net uten å bli helt klok.
+Quote Post
Methoxy
post 30.04.08 17:00
Innlegg #8

**

Folka på ucables.com er hjelpsomme. Det man trenger en en F/MBUS-kabel og Nokia Tool. Bestilte derfor denne, som de mente skulle være alt man trenger av kabler for å bytte IMEI på DCT3-telefoner slik som Nokia 8850. Kommer med tilbakemelding straks jeg har fått kabelen og har fått prøvd.
+Quote Post
Methoxy
post 11.05.08 19:55
Innlegg #9

**

Det funka utrolig smooth egentlig. Nokia Tool by Jordik (første treff på google typ.) funka uten problem. Regner med at det er de siste syv (syvende tallet genereres) som er lurt å skifte, slik at telefonen fremdeles identifiserer seg som riktig modell og med 'gyldig' IMEI. Emnet trenger forsåvidt ikke noe mer forklaring enn:
1) Skaff en f/mbus-kabel, fra f.eks ucables.com eller gsm-technology.com
2) Skaff nokia tool (jordik eller rolis). Med rolis må man sette kompatibilitetsmodusen til 98/ME, og for å få lest av telefonen trenger man av og til å bruke Auto Setup fra options-menyen.
3) Stapp kabelen i com-porten og i mobilen. Slå på mobilen.
4) Start nokia tool, les av telefonen og bytt i vei.

edit: Var nokia 8850 og 6210 jeg testa med.

Dette innlegget er endret av Methoxy: 11.05.08 20:53
+Quote Post
y_not
post 12.05.08 11:46
Innlegg #10

Group Icon

Gruppe: VIP Medlem
Ble med: 10.01.03
Fra: Sarpsborg
Medlem nr: 23

Helt klart at dette skal brukes i kriminelle sammenheng. Vi er ikke dumme bare fordi du skriver at du er paranoid. Selv om du er politisk
aktiv.

Nei, bedre å være ærlig..kanskje du får ortenlige svar og.

--------------------
"Programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life."
Låser opp alle Sony Ericsson: T610/T630, K500i,K508i, K700i, K750i, W800 etc etc...;)
Sjekk ut galleriet mitt: www.gallerituddenham.com
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser i dette emnet (1 gjester og 0 anonyme brukere)
0 brukere:

Lo-Fi versjon Dato og klokkeslett: 22.10.18 19:18
Unlock iPhone, Unlock iPhone 4 and iPhone 3GS unlocking | Unlock and Jailbreak iPad | Låse opp operatørlås og unlock | Bytte knust iPhone skjerm/glass? | Knust iPhone