IPBReklame: Unlock

Velkommen, gjest ( Logg på | Registrèr )

4 Sider V  1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Prosjekt: Apple Iphone Opplåsing Og Unlock Info, En slags blogg
Fredrik
post 29.06.07 02:57
Innlegg #1

Group Icon

Gruppe: Administrator
Ble med: 30.11.02
Fra: Os, utenfor Bergen
Medlem nr: 1

Selv om iPhone ikke imponerer spesielt med tanke på funksjoner, er det jo ikke til å legge skjul på at operativsystemet/grensesnittet er banebrytende på mobilmarkedet. Siden alt Apple produserer blir utrolig populært kommer jo selvfølgelig det til å gjelde iphone også. Resultatet er at tusenvis av nordmenn kommer til å lure på: Hvordan får jeg skaffet en iphone? Og vil den fungere i Norge?

I denne tråden kommer jeg til å poste oppdateringer relatert til prosjektet: "Skaffe iphone, og gjøre den brukbar i Norge."

Selve skaffingen av telefonen er ikke nødvendigvis det største problemet - telefonen er mest sannsynlig operatørlåst til AT&T, og enda verre - softwaren kan være laget spesielt til AT&T, slik at f.eks. internettinstillinger ikke kan endres. Kjenner vi Apple rett, ønsker jo de å låse kunden ved enhver anledning. Dette finner vi ut mer om noen dager - så snart jeg har mer konkret info om dette, og teknisk info om hardwaren, kommer jeg til å kjøpe inn et eksemplar for testing.

Alle er selvsagt velkommen til å poste info her!

Statusoppdateringer:

29.06.2007:
Om ca 12 timer blir iphone lagt ut for salg. Mer informasjon om hvordan den er knyttet til operatøren finner vi ut da. For alt vi vet er den ikke en gang operatørlåst, og kan brukes med norske operatører uten problemer.

30.06.2007:
Da er telefonen i salg og litt info er tilgjengelig. En interessant sak er at selve telefonen selges uten binding - det er først når du skal aktivere den du må binde deg. På grunn av dette er telefonen helt ubrukelig før den er aktivert via iTunes. Etter at telefonen er aktivert for første gang (og du har bundet deg til abonnement) vil du kunne bruke telefonen med det medfølgende AT&T SIM-kortet. Telefonen er operatørlåst - i tillegg krever den aktivering hver gang et nytt sim-kort settes i (selv om det er AT&T/Cingular). Her har vi altså å gjøre med to helt separate former for låser - men det er visstnok kun telefonfunksjonene som ikke kan brukes - det er f.eks. mulig å bruke den som ipod, surfe via WLAN etc, med alle sim-kort.

04.07.2007 02:00:
Selvsagt har en gjeng kastet seg på oppgaven, og har jobbet nærmest døgnet rundt siden iphone kom i salg, på å hacke den. Hovedmålet er selvsagt å få den aktivert, slik at den i alle fall kan brukes som ipod, hvor da neste mål da blir å få fjernet operatørlåsen slik at den også kan brukes til å ringe med, med alle operatører. Sist mål er å kunne lage egne programmer til den.
Tro det eller ei, men vår alles kjære Jon Lech Johansen ("dvd-jon") er tydeligvis i fronten av denne gruppen - og hevder at han har funnet en måte å aktivere iPhone på. Progresjonen kan følges på IRC: #iphone @ irc.osx86.hu.
Jeg har for øvrig bestilt to iphones for testing. Håper å få den ene til helgen wink.gif

04.07.2007
Jon har lagt ut det som trengs for å få aktivert telefonen på nettsiden sin nå

05.08.2007
Fjerning av operatørlås ble som jeg antok en vanskelig oppgave. GSM-modemet er basert på S-Gold2 chipset, som er mest brukt i (Benq) Siemens telefoner - f.eks. S75. Problemet slik jeg ser det er at de som driver å forsker på dette ikke har noen erfaring med opplåsing av mobiltelefoner. Det er jo først nå nylig det har gått opp for de at å finne opplåsingskode er umulig, her må det oppnås kontakt med gsm-modemet, for så å gjøre endringer i softwaren der. De fleste andre Siemens-telefoner må jo fysisk skrus opp (se bilde under) for å få gjort dette. Dessverre er de som faktisk har peiling på opplåsing av Siemens (Martech og Dreambox-teamet) ikke vist noen interesse for iPhone sad.gif

Vedlagt bilde
Slik låser jeg opp Siemens S75 - som bruker samme chip som iPhone. Jeg er temmelig sikker på at dette blir måten å gjøre det på iPhone også - i alle fall til å begynne med før eventuelle sikkerhetshull i firmwaren blir avslørt.

21.08.2007
Da har George Hotz klart å låse opp iphone. Gjennombrudd!

28.08.2007
Jeg har laget en guide her: http://iphone.unlock.no/ dersom noen vil prøve seg. Enklere enn det blir ikke denne metoden.

24.08.2007

Da var den åpen.... thumbup.gif

Tror jeg var en av de ti første i verden med åpen iphone wink.gif
Testet med OneCall (OneCall bruker Netcom sitt GSM-nett, og iphone viser kun info om nettet)

Vedlagt bilde Vedlagt bilde

Dette hadde jo selvfølgelig ikke vært mulig uten den ultrasmarte 17-åringen George Hotz. Helt sprøtt hvor smart han er!
Les mer om geohot på hjemmesiden hans (se tv-klippene)
Her er iphone bloggen hans. Der står hele fremgangsmåten (Step1 --> Step10).

Det må forresten nevnes at alle disse andre metodene som folk kanskje ha lest om, har ingenting med opplåsing å gjøre. Ene metoden innebærer å lage et nytt sim-kort (som kun fungerer på sim-kort fra ca år 2000, og dessuten er ulovlig rolleyes.gif). Den andre er litt bedre, der legger du sim-kortet ditt i et "fake" sim-kort som lurer telefonen. Det er neppe lovlig det heller, og krever at du kutter kortet ditt, og dessuten vil denne metoden mest sannsynlig bli sperret i firmware oppdateringer.

Det vi snakker om her er skikkelig opplåsing som fungerer med ALLE sim-kort, lovlig, og uten å gjøre noe spesielt med sim-kortet.

Flere bilder av prosessen:
Arbeidspulten (nei jeg brukte selvsagt ikke alt)
Vedlagt bilde

Her skulle ene lederen (innerste) få kontakt med strøm, som jeg tok fra den ene resistoren. Det sykeste av alt er at jeg gjorde dette uten mikroskop/forstørrelsesglass cool.gif
Her er et bilde som markerer punktene

Alle mente at det burde loddes på ledninger - men med min erfaring med Motorola og Siemens (selv om disse ikke har så små punkter), skjønte jeg ikke helt hvorfor det skulle være nødvendig, så jeg brukte heller nåler:
Problemet er jo å holde nålene på punktene, samtidig som jeg måtte bruke pc-en, men treffer jeg først punktene klarer jeg å holde begge i en hånd (er fjæring i nålene slik at de sitter stabilt).

Det desidert vanskligste med å utføre opplåsingen var å få av bakdekslene fra telefonen. Ja det høres kanskje dumt ut, men det merker du hvis du en gang skal prøve deg på det. Jeg gadd ikke å bruke for mye tid på det, og godtok heller litt riper og hakk.

Forresten, ut i fra bilder kan det kanskje virke som om dette handler mest om å "fysisk" låse opp telefonen. Ca 95% av tiden ble brukt på pc'en, i form av overføre programmer, kjøre kommandoer etc på telefonen (via SSH). Siden telefonen har wlan, kan vi jobbe med trådløst fra PC'en smile.gif

Kan nevne dagens tabbe også: Jeg tok feil av store og små bokstaver, og det tok flere timer før jeg fant ut at det var årsaken til at det ikke gikk sad.gif (i mellomtiden måtte jeg reinstallere softwaren pga en feil som skjedde)

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Administrator - Forum.Unlock.no
Daglig leder Unlock.no
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Fredrik
post 30.06.07 16:15
Innlegg #2

Group Icon

Oppdatert!

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Daglig leder Unlock.no
+Quote Post
fashion99
post 01.07.07 14:16
Innlegg #3

*

Gruppe: Medlem
Ble med: 01.07.07
Medlem nr: 17 734

SITÈR(Fredrik @ 30.06.07 16:15) *

Oppdatert!

Kjempe fint at dere har tatt initiativ for aa faa denne telefonen brukbar i Norge, enten det blir US versjonen, eller om det blir en EU versjon senere, eller om det blir aa faa feks Chess brukere til aa faa bruken en eventuell EU versjon som er laast til feks Telenor/netcom.

By the way, saa er jeg i NY naa, og har testet den. Telefonen har ikke mulighet til aa endre spraak(mulig du faar valget naar den startes, men tviler, tviler ogsaa at Norsk er et valg da.) tastaturet har heller ikke norske tegnsett.

Haaper paa oppdateringer, slik at vi i Norge kan faa oss en iPhone snart vi og.
+Quote Post
Fredrik
post 04.07.07 00:59
Innlegg #4

Group Icon

Update!

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Daglig leder Unlock.no
+Quote Post
rocky96
post 04.07.07 06:57
Innlegg #5

Alzheimer-pasient

Gruppe: Fullverdig medlem
Ble med: 29.11.03
Fra: Oslo
Medlem nr: 2 169

iPhone er bare en tullete hype

Jeg har hatet Apple siden 1984
og iPhone hjelper ikke til å løse det problemet

Bare det at Apple bruker fordelig dårlige batterier
du ikke kan bytte selv er mer enn nok grunn til å holde seg langt unna.

Alle feilene ( les kontruksjons-feilene ) er beskrevet her:
http://www.mobilen.no/wip4/derfor_iphone_u.../d.epl?id=15075
+Quote Post
Fredrik
post 04.07.07 12:58
Innlegg #6

Group Icon

SITÈR(rocky96 @ 04.07.07 07:57) *

Den er ikke bare tullete - det er jo ingen tvil om at grensesnittet er "revolusjonerende". Men funksjonsmessig ligger den jo under gjennomsnittet - derfor passer den fint for folk som nå bruker gamle telefoner og ikke bryr seg om funksjoner.

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Daglig leder Unlock.no
+Quote Post
DannyM
post 09.07.07 21:41
Innlegg #7

**

Ble med: 09.07.07
Medlem nr: 17 786

Hallo. Har du fått iPhone'ene som du bestilte ennå? Fortell oss alt du ser/legger merke til så fort du har de ut av boksen, da vi er mange som er spente.. Har selv en bestilling inne nå i USA, så min kommer snart. Leste på et forum at en jente hadde aktivisert sin med AT&T kortet, så erstattet den med sin gamle Sprint/Horizon kort og det fungerte helt utmerket. Noen som vet om dette stemmer? w00t.gif

Kepp up the good work !!!! thumbup.gif
+Quote Post
Fredrik
post 09.07.07 23:56
Innlegg #8

Group Icon

SITÈR(DannyM @ 09.07.07 22:41) *

Leste på et forum at en jente hadde aktivisert sin med AT&T kortet, så erstattet den med sin gamle Sprint/Horizon kort og det fungerte helt utmerket. Noen som vet om dette stemmer?

Det stemmer ikke nei. Får nok den ene denne uken - skal poste mer info da.

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Daglig leder Unlock.no
+Quote Post
rocky96
post 12.07.07 10:08
Innlegg #9

Alzheimer-pasient

Ble med: 29.11.03
Fra: Oslo
Medlem nr: 2 169

SITÈR(Fredrik @ 04.07.07 13:58) *

SITÈR(rocky96 @ 04.07.07 07:57) *

Den er ikke bare tullete - det er jo ingen tvil om at grensesnittet er "revolusjonerende". Men funksjonsmessig ligger den jo under gjennomsnittet - derfor passer den fint for folk som nå bruker gamle telefoner og ikke bryr seg om funksjoner.

Er ikke det litt selvmotsigende ?
Revolusjonerende grensesnitt burde tiltrekke seg
mennesker som ønsket mange funksjoner

Her er det omvendt......
.
+Quote Post
DannyM
post 13.07.07 20:40
Innlegg #10

**

SITÈR(Fredrik @ 10.07.07 00:56) *

Leste på et forum at en jente hadde aktivisert sin med AT&T kortet, så erstattet den med sin gamle Sprint/Horizon kort og det fungerte helt utmerket. Noen som vet om dette stemmer?

http://cultofmac.com/?p=949

har ikke klart å finne ut om dette er sånt eller ikke ennå, men jeg håper dere kan grave litt rundt også så ser vi ;-)

http://alexking.org/blog/2007/07/02/iphone...e#comment-57086

+Quote Post
Fredrik
post 14.07.07 19:40
Innlegg #11

Group Icon

Som det står i artikkelen du linker til fungerer ikke sprint-kortet. Det vil si, alt fungerer utenom telefonfunksjonene - akkurat slik det også er om du starter den uten sim etter at den er aktivert. For å aktivere den kan du følge Jon sin oppskrift.

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Daglig leder Unlock.no
+Quote Post
DannyM
post 18.07.07 17:19
Innlegg #12

**

thumbup.gif da har jeg fått min iPhone ifra USA. Jeg har sittet og jobbet litt her, og funnet mange gode tips på selve aktiviseringen av iPhone'enen, og testet denne og det virker:

Simple steps to activate your iPhone without an AT&T SIM (for Windows users only)
01. Download a hex editor. xvi32 is good, and all later references will be made to it.
02. Go to http://nanocr.eu/2007/07/03/iphone-without-att/
(Jon's server is under heavy traffic at the moment. If you can't get in, wait a sec and try again)
03. Download the Phone Activation Server v1.0
04. Download and install iTunes 7.3
05. After installing iTunes, start it up, click on Help > About iTunes. Your version should be 7.3.0.54
06. Backup iTunes.exe from your iTunes installation folder
(copy and paste it somewhere safe - in case you f**ked it up, you can still restore it)
07. Run XVI32 (or whatever hex editor you're using).
08. Select File > Open, and select iTunes.exe from your iTunes installation folder.
09. Select Address > Goto... from the menu.
10. Enter 2048912 (decimal)

11. Change the highlighted value (should be 81) to 33. Do this simply by typing on the keyboard. It'll overwrite.
12. Start from step 09. This time, goto 2048913, and replace EC with C0
13. Goto 2048914, replace 14 with C3.
14. Goto 257074, replace A8 with 28.
15. Goto 257013, replace 8B with 33.
16. Goto 257014, replace 4C with C9.
17. Goto 257015, replace 24 with B1.
18. Save and exit your hex editor.
19. Go to the directory c:\windows\system32\drivers\etc\
20. Open the file "hosts" using notepad.
Add the line "127.0.0.1 albert.apple.com" (without the quotes) and save.
21. Install MS .NET Framework 2.0 if you haven't.
22. Reboot.
23. Start up iTunes
24. Start up PhoneActSrv.exe (it's the Phone Activation Server v1.0 you downloaded from nanocr.eu)
25. Dock and sync your iPhone. Follow on screen instructions to activate.
26. Voila!

http://iphone.simbunch.com/

thumbup.gif

Dette innlegget er endret av DannyM: 18.07.07 19:49
+Quote Post
telefonmannen
post 20.07.07 20:59
Innlegg #13

*

Ble med: 20.07.07
Medlem nr: 17 849

Spørsmålet er - kan du bruke et vanlig netcom/telenor simkort i den for telefoni?
+Quote Post
Fredrik
post 21.07.07 00:20
Innlegg #14

Group Icon

Svaret er NEI.

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Daglig leder Unlock.no
+Quote Post
DannyM
post 21.07.07 12:41
Innlegg #15

**

Jeg får bruke iphonen kun som ipod, wifi, og ikke som telefon ennå. Så dvs at dersom du er bestandig ved en trådløs base, så er iphonen veldig kul å bruke. Så fort du er utenfor det, er den kun en dyr ipod i øyeblikket. unsure.gif Men jeg er 100% sikker på at Jon eller noen andre vil knekke SIM låsen og da blir det andre boller tongue.gif
+Quote Post
DannyM
post 24.07.07 22:35
Innlegg #16

**

Fant forresten en enda enklere metode for å aktivisere iPhone, slik at du får bruke alle funksjonene på den UNTATT TELEFONEN. (wifi, ipod, filmer, mail fungerer)

http://www.dvdtoiphone.org/

Se etter "Activate your iPhone in seconds"

Du må fjerne alle gamle versjoner av iTunes (sørg for at du selv har backet up ditt bibliotek etc.. at your own risk) Så laster du ned iTunes versjon 7.3.0.5 - NB! må være denne versjonen. Etter at du har gjort dette og fått aktivisert iPhone, kan du evnt oppgradere iTunes til nyeste versjon.

Jeg sitter med min iPhone her (fortsatt SIM låst) men ellers så virker alt. Fantastisk produkt. Men som sagt fortsatt en dyr iPod i øyeblikket blush.gif
+Quote Post
erikxedge
post 02.08.07 15:32
Innlegg #17

*

Ble med: 02.08.07
Medlem nr: 17 947

Hvis jeg aktiverer den på en windows pc. Vil det da funke å bruke den med itunes på en mac etterpå? Eller må jeg bruke pc'en jeg aktiverte den med for å legge inn musikk osv?
+Quote Post
Fredrik
post 02.08.07 16:31
Innlegg #18

Group Icon

Kan bruke den hvor som helst.

--------------------
Mvh,
Fredrik Grevstad
Daglig leder Unlock.no
+Quote Post
erikxedge
post 02.08.07 17:36
Innlegg #19

*

Ble med: 02.08.07
Medlem nr: 17 947

Flott. Da må jeg få tak i en når jeg har råd. Hvor mye har dere andre betalt for dem egentlig?
+Quote Post
shuttle
post 02.08.07 17:38
Innlegg #20

Ble med: 17.01.04
Fra: Østfold
Medlem nr: 2 745

SITÈR(Fredrik @ 10.07.07 00:56) *

Heia har du fått din telefon???

--------------------
Sol og sommer
+Quote Post

4 Sider V  1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser i dette emnet (1 gjester og 0 anonyme brukere)
0 brukere:

Lo-Fi versjon Dato og klokkeslett: 15.09.19 13:05
Unlock iPhone, Unlock iPhone 4 and iPhone 3GS unlocking | Unlock and Jailbreak iPad | Låse opp operatørlås og unlock | Bytte knust iPhone skjerm/glass? | Knust iPhone