Trenger du hjelp til fjerning av operatørlås?
Unlock hjelper deg!
Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: Viktig Info Vedr. Operatørlås På 6630, 6680, N70, 6280 (bb5)!
Unlock.no Diskusjon - Låse opp operatørlås > Operatørlås, flashing og hacking av mobiltelefoner > Operatørlås, sikkerhetskoder og andre sperrer
Sider: 1, 2
Fredrik
Oppdatering 10.03.09:
UnlockShop.no tilbyr nå opplåsing av nesten alle Nokia!

Oppdatering 26.09.07:
UnlockShop.no tilbyr nå opplåsing av mange BB5-modeller, f.eks. 5200, 5300, 6085, 6131, N95 m.m.

Oppdatering 13.05.07:
Dejan Kaljevic har nå publisert unlocker til de eldste BB5-modellene: 6630, 6680, 6681, 6682, N70, N90.
Link: http://users.net.yu/~dejan/

Oppdatering 26.06.07:
For en stund siden ble produktet "MT-Box Pro" lansert, et produkt som lar deg åpne mange av BB5 modellene. Ulempen er prisen på ca 40 000kr, men aller mest at det koster ca 200kr per telefon, og enda verre - dette krever fysisk inngrep på telefonen. På grunnlag av dette blir de totale kostnadene og risiko med tanke på garanti for stor til at dette kan lønne seg i Norge. UnlockShop er forøvrig nordisk forhandler av MT-box, så hvis noen skulle være interessert er det bare å ta kontakt.

Denne informasjonen gjelder for Nokias BB5 telefoner, deriblant:
  • 6280
  • 6630
  • 6680
  • N70
+ 3250, 5200, 5300, 5500, 6125, 6131, 6136, 6233, 6270, 6300, 6681, 7370, E60, E61, N71, N72, N73, N80, N80, N90, N91, N92, N93
+ omtrent alle andre Nokia som er produsert fra 2006 og koster mer enn 1000kr.

Litt teknisk info først:

Disse telefonene er DCT4-modeller (IKKE DCT-5!). Felles er at de alle bruker den nye BB5-platformen ("BaseBand 5"). BB5 er ganske lik DCT4 WD2-platformen (andre Symbian telefoner som 3230, 3650, 6600, 7610, N-gage etc.).

Heretter blir modellene i listen over omtalt som BB5-telefoner

BB5-telefonene har to processorer: RAP3G, som er dedikert til telefon-funksjoner (CMT - Cellular Mobile Telephone), og OMAP 1710, som brukes til applikasjoner (APE - Application Engine, dvs Symbian operativsystemet). Disse to kjører altså helt separat! (noe som er årsaken til at BB5-telefoner er raskere enn vanlige Symbian-telefoner).

Hvor finner jeg opplåsningskode til BB5-telefoner?
Det er ikke mulig å få tak i opplåsningskoder til disse modellene. KUN operatøren har mulighet for å skaffe deg koden.
Det kan være du finner disse modellene i lister på andre nettsider, i så fall skygg unna - nettsider som har disse i listene sine er useriøse og vet ikke hva de driver med. Det vil ikke fungere.

Hvorfor er det ikke mulig å finne kode til BB5-telefoner?
Nokia har gjort omfattende endringer i beskyttelsen på sine telefoner. Algoritmen for generering av kodene er totalt annerledes enn tidligere telefoner. Denne algoritmen er ikke kjent, og det er ingen grunn til å tro at denne vil bli kjent i nærmeste fremtid. Kort sagt: Ikke forvent at opplåsningskoder til disse modellene blir tilgjengelig.

Kan BB5-telefoner låses opp med kabel da?
Ja, men det krever spesielt utstyr og det er også nødvendig å sette testpoints på hovedkortet (dvs, telefonen må fysisk skrus opp først). Dette gjelder imidlertid ikke de eldste telefonene - se oppdatering 13.05.07 over.

Jeg har fått koden fra Telenor, kan andre ha nytte av den?
Nei, koden fungerer kun på din telefon - ingen andre kan bruke den.

Hva med sikkerhetskoden/telefonlåskoden?
Sikkerhetskoden ER mulig å lese ut. Dette gjøres på samme måte som alle symbian telefoner: Les PM med start og slutt block 35.
Jan Helge
Kjæmpebra forklaring fredrik! thumbup.gif
titopartija
JAF boksen kan flashe disse telefoner,men det er sant at ingen av dem kan unlocke dem.Kun mester Deki (Dejan)klarte det og holder programmet for seg selv.Helt normalt .

Disse telefoner har to modulblokker.Den andre blokken har koder både fra provider og fra Nokia og kun software som Dejan lagde klarte å knekke de kodene u rap3g.Ser ut at de kodene til og med bytter plass ,muterer som AIDS viruset.

Men om 2 -3 måneder blir det ganske vanlig med unlocking av disse BB5 telefoner.
enrimo
Hei, selv er jeg ikke så opptatt av å låse opp min 6630. Men jeg leste i Webbloggen til VG ( http://blog.vg.no/1 ) at 6630 tar opp kampen mot W800i. Det jeg vil vite er om det, i likhet med K750i, er det mulig å oppgradere firmware til den nye 6630 Music Edition.

Hilsen

Enrique
gsmgirl
thumbup.gif
Tak for en rigtig god forklaring på BB5 problemet. Jeg ved at der arbejdes på at finde en løsning, og vi må jo bare vente til løsningen er klar eller de 6 måneder er gået!
mobilfikser
det er en i oslo som sier at han kan åpne de mobilene(BB5) og han vil ha 400kr !!!

Fredrik
QUOTE(mobilfikser @ 12.02.06, 02:18) *

det er en i oslo som sier at han kan åpne de mobilene(BB5) og han vil ha 400kr !!!

Han lyver, eller får kodene fra operatøren (noe du selv kan gjøre i så fall)
y_not
Går det ikke ann å låse opp med kabel engang?
Fredrik
QUOTE(y_not @ 12.02.06, 15:00) *

Går det ikke ann å låse opp med kabel engang?

Kun Dejan som kan det wink.gif Og ikke på de aller nyeste.
sir-alex
QUOTE(mobilfikser @ 12.02.06, 02:18) *

Hvem er det som kan dette???
cruch
som jeg vet om så er det ingen som kan åpne disse enda! sad.gif
Andre som påstår det, lyver.
EXIDE
QUOTE(cruch @ 22.02.06, 18:18) *

som jeg vet om så er det ingen som kan åpne disse enda! sad.gif
Andre som påstår det, lyver.

En her som lyver tongue.gif

Edit:
Jeg har også det programmet.
Det heter BB5 Unlocker by SmartGSM team.

Og det et fake program laugh.gif
*Rune*
Og det artige oppe i hans forsøk å luren noen..er jo at typen faktisk har solgt to tlfer på QXL med TN lås smile.gif smile.gif Hvorfor det tro? hehe...
Zaphyr
Du skriver at Telenor kan gi ut koden for N70 gratis, hva mener du med dette?
larrog
Hvis du har kjøpt en n70 m bindingstid og ikke sier opp abonemanget samtidig skal du få opplåsnings koden gratis av telenor. Det fikk jeg vite når jeg kjøpte en 6630 av en kompis, han fikk koden på mail etter 7 dager siden han beholdte abonemanget.
Hvis du ringer og spørr og de sier nei, ring igjen og da får du sikkert en supportperson som er mer behjelpelig.
kickermicke666
hmm nån som har fått grei på når det kommer noe til nokia 6280 så man kan fjerne operatørlåsen plizz send svar fort..tongue.gif
lilfire
har kjøpt meg en N70 uten om butikken (billig penge) men den er sperra på netcom noe som passer dårlig siden jeg ikke har det.... er det altså ingen måte jeg kan få brukt tlf? alternativet er å selge den til noen som bruker netcom da...
drømmepc
heisann jeg har fikk tak i an 6680 på qxl.no den var låst til 3 netverket. fant jo ut at dette var umulig og gjøre noe med. så også at den var testet opplåst med imei koder så denne er totalt stengt.. er det mulighet for at denne kan bli åpnet med kabel litt fremover i tid? eller er det helt umulig og få åpnet denne fremover også?

hvis det er sannsynlig at denne kan åpnes i fremtiden når regner du med at den løsningen kommer?

jeg mener åpning med kabel for koder er den jo stengt for som sakt..
Fredrik
Tror dessverre ikke det kommer noen løsning veldig raskt. Det har tross alt gått over 1,5 år uten at det er kommet noen løsning, så er vel ingen grunn til at det skal komme spesielt raskt nå.

Du kan jo gjøre et forsøk hos Nokia, men det vil naturligvis koste litt.
drømmepc
QUOTE(Fredrik @ 21.05.06, 23:36) *

Tror dessverre ikke det kommer noen løsning veldig raskt. Det har tross alt gått over 1,5 år uten at det er kommet noen løsning, så er vel ingen grunn til at det skal komme spesielt raskt nå.

takker for svaret.. skal forsøke hos nokia jeg :-)
drømmepc
QUOTE(Fredrik @ 21.05.06, 23:36) *

kontaktet nokia. fikk bare beskjed om og kontakte opratøren 3 som den var låst til. men der skal de vite hvilket abo det ble kjøpt med og sånne ting og jeg må logge meg inn på det abo og greier. kjenner jo ikke til det jeg. kjøpte det jo på qxl.no litt fjernt men men får vel bare slite det med helsa og håpe det kommer noe før de mobilene ikke kan brukes noe mer. he he
zaft
SOH! noen mulighet for n80 eller? har en som vil selge n80 for en billig penge, men jeg har telenor og må ha mulighet for telenor på den, og den er locka til netcom...
Farmer
Jeg får straks en ny Nokia 6280 låst til Tele2, noen som har en ny 6280 låst til Netcom og ønsker å bytte?
aerox
hvis telefonen er kjøpt med binding, gir hvertfall telenor ut koden til mobilen smile.gif
Farmer
QUOTE(aerox @ 04.07.06, 18:07) *

hvis telefonen er kjøpt med binding, gir hvertfall telenor ut koden til mobilen smile.gif

Ja, men til hvilken pris??? Da er det like bra å kjøpe en uten binding.
aerox
QUOTE(Farmer @ 04.07.06, 19:56) *

QUOTE(aerox @ 04.07.06, 18:07) *

ikke bli så kjepphøy nå wink.gif

du får den faktisk gratis wink.gif tro det eller ei biggrin.gif
Farmer
SITÈR(aerox @ 04.07.06, 23:16) *

Men på Telenor sine sider står det at du må betale 600,- -40,- pr mnd???
Har du prøvd selv, eller vet noen som har kjøpt sperret telefon og fått den låst opp gratis med en gang?

Farmer
skyf
ser dette er en gammel post, men jeg har et spørsmål likevel tongue.gif jeg har klart å låse telefonen min med telefonlås når jeg fikk den i tilfelle den ble stjålet, nå har jeg skiftet abbonement og fått nytt sim-kort. problemet er at jeg har glemt låsekoden sad.gif men jeg leste her på forumet at det var mulig å lese ut denne koden en plass, men har ingen anelse hvordan, jeg har søkt litt rundt i forum og sjekket, men finner ikke noe om det. er det noen som kan være så snill å forklare hvordan jeg gjør det ? og hvilket program jeg trenger ?

på forhånd takk smile.gif
drømmepc
SITÈR(skyf @ 19.07.06, 22:42) *

ser dette er en gammel post, men jeg har et spørsmål likevel tongue.gif jeg har klart å låse telefonen min med telefonlås når jeg fikk den i tilfelle den ble stjålet, nå har jeg skiftet abbonement og fått nytt sim-kort. problemet er at jeg har glemt låsekoden sad.gif men jeg leste her på forumet at det var mulig å lese ut denne koden en plass, men har ingen anelse hvordan, jeg har søkt litt rundt i forum og sjekket, men finner ikke noe om det. er det noen som kan være så snill å forklare hvordan jeg gjør det ? og hvilket program jeg trenger ?

på forhånd takk smile.gif

er vel sikkerhetskoden du trenger da regner jeg med.. husker jeg drev sånn med en gammel tlf men husker ikke om det er greit med sikkerhets kode også kan du skifte tlf låsen hvis du har sikkerhets koden

her står det om sikkerhetskode hvertfall
skyf
glemte å fortelle at det er en nokia 6270. sto noe om at du kunne Lese PM med start og slutt block 35,
men det står ikke noe mer om det, det er sikkerhetskoden jeg har glemt ja =/
stuntus
Leste akkurat om at det er gode tider i vente smile.gif w00t.gif
Det jeg da lurer på er. Hvor lang tid tror du vi har i vente før Dejan sørger for at almenheten kan bruke hans viten? rolleyes.gif
Fredrik
SITÈR(stuntus @ 06.08.06, 13:20) *

Det jeg da lurer på er. Hvor lang tid tror du vi har i vente før Dejan sørger for at almenheten kan bruke hans viten? rolleyes.gif

Er nok stygt redd for at det ikke kommer en akseptabel løsning innen jul. dry.gif
stuntus
SITÈR(Fredrik @ 06.08.06, 22:38) *

SITÈR(stuntus @ 06.08.06, 13:20) *

Er nok stygt redd for at det ikke kommer en akseptabel løsning innen jul. dry.gif

jaja sad.gif Blir hvertfall en finere julegave da msn-wink.gif
Blir det noe extra utstyr som må skaffes for å bruke denne løsningen eller er dette videre ukjent?
Kolsen
Noen som vet om man også kan få gratis opplåsningskode i fra netcom også?
Makky
SITÈR(aerox @ 04.07.06, 22:16) *

SITÈR(Farmer @ 04.07.06, 19:56) *

SITÈR(aerox @ 04.07.06, 18:07) *

Hvordan går man fram for å få gratis opplåsningskode fra Telenor?
Ringer man kundeservice, vil de jo kreve 600kr slik det står på hjemmesiden.

Har fått en ny mobil uten abb, men som er låst til Telenor.
Noen som har fått gratis kode som kan hjelpe?
Jan Helge
Så lenge du har Bindende abb. skal ikke Telenor kreve noe fra deg. smile.gif
Makky
SITÈR(Spoochy @ 19.09.06, 10:44) *

Så lenge du har Bindende abb. skal ikke Telenor kreve noe fra deg. smile.gif

Mener du da bindende abb på telefonen eller at man har et abb med bindingstid på en annen mob?

Hvis det siste, så kan kanskje en annen som har bindingstid spørre om låse-koden?
Jan Helge
Kjøpe mobil med binding på abb. så skal du få koden til den mobilen som abb. ble kjøpt på.
Makky
SITÈR(Spoochy @ 19.09.06, 19:02) *

Kjøpe mobil med binding på abb. så skal du få koden til den mobilen som abb. ble kjøpt på.

Kjipt, da blir det 600,- ekstra å betale sad.gif

Ulempen med å kjøpe "nyere" tlf, de kan ikke låses opp billig.
freddy85
dritt jeg kjøpte meg en ny n73 ifra ebay.. og det viste seg å være låst til vodafone.. Noen tips plzzzzzz kan autorisert nokia verksted her i norge fikse det? noen mulighet for at vodafone vil gi meg koden?
Jan Helge
Du kan spørre vodafone ved å sende mail til de. smile.gif
ronnmoen
Jeg er virkelig fucked hvis jeg ikke får åpnet nokiaen(6680) før far i huset kommer hjem..Må da være noen tips du kan gi meg::::????pllllllzzzz..har glemt låsekoden,og får beskjed om at etter 5 forsøk så må jeg vente 5min før jeg prøver igjen..(er det ikke en halvtime?)Uansett hjelp ei skremt jente da...Far blir rasende..
Jan Helge
Ingenting mere du kan gjøre enn å levere den inn på service.
ranang
ser her at det diskuteres en del om opplåsningskoder til nokia sine nye telefoner (6280, 6288)
kjøpte en 6288 til min datter i jul på mitt navn låst til et tele2 abb som jeg selv har hun bruker selv netcom og jeg tok vist feil at dette kunne låses opp. men tidligere her er det nevnt at telenor leverer ut koden gratis så lenge abb er aktivt med en annen telefon. er dette og mulig med tele2 ? eller er det en annen mulighet som det eventuelt det må betales for?

fint om noen viste hva som kunne gjøres sad.gif
y_not
Ta kontakt med Tele2, men så vidt jeg vet så gir de ikke ut koder gratis. Kun Telenor som gjør det, ved kjøp av abo seffølgelig.
Du må nok ut med ca 1500 kr.
cane
SITÈR(y_not @ 29.12.06 22:45) *

Ta kontakt med Tele2, men så vidt jeg vet så gir de ikke ut koder gratis. Kun Telenor som gjør det, ved kjøp av abo seffølgelig.
Du må nok ut med ca 1500 kr.
Helt riktig. Prisen for å avslutte abn hos Tele2 er i begynnelsen 1500 kr, og avtar jo lenger man venter.
Men man får ikke utlevert opplåsingskode. Hvor vidt man får det etter 12 mnd vet jeg ikke.
zobeon
Hvis jeg har kjøpt en telefon som er låst til telenor og jeg har ventelo, vil det da koste meg 600kr og låse opp denne uansett? Er det noen som har hørt noe mer om det snart kommer unlock til disse telefonene?
cane
SITÈR(zobeon @ 14.01.07 00:39) *

Hvis jeg har kjøpt en telefon som er låst til telenor og jeg har ventelo, vil det da koste meg 600kr og låse opp denne uansett? Er det noen som har hørt noe mer om det snart kommer unlock til disse telefonene?
Har du ikke lenger et aktivt Telenor-abn knyttet til telefonen, kan du heller ikke få utlevert gratis kode før det har gått 12 måneder.

Når det gjelder unlock på BB5, kan du sjekke www.gsmteknikk.se. Det ser ut som de kan åpne noen få modeller. Det står også at "leveringstiden" er 14 dager, -så det betyr høyst sannsynlig at de sender telefonen videre.
twen104
http://www.gsmteknik.se/

kan gjør det nå
Fredrik
UnlockShop kan også gjøre det - men i praksis er løsningen ubrukelig, så ser ingen grunn til å reklamere for det, bare for å spille "eksklusiv", slik gsmteknik.se gjør.

1. Prisen høyere enn koden koster hos Telenor(!!!)
2. Telefonen må fysisk åpnes - garanti mistes
3. Tar ca 3 uker.

Ingen gidder å bruke en så dårlig løsning.
Dette er en "lo-fi" versjon av vårt hovedinnhold. For å se den skikkelige siden, med mer informasjon, formattering og bilder, vennligst trykk her.
Dette er den simple utgaven av forumet. Klikk her for å se normalutgaven. Besøk gjerne sponsoren vår også: Unlock.no / Unlock blog
Unlock iPhone, Unlock iPhone 3G and iPhone 3GS unlocking | Unlock and Jailbreak iPad | Låse opp operatørlås og unlock | iPhone med knust skjerm? Vi bytter knust glass på iPhone!