Trenger du hjelp til fjerning av operatørlås?
Unlock hjelper deg!
Hjelp - Søk - Brukere - Kalender
Full versjon: Viktig! Strengere Regler For Reklamering
Unlock.no Diskusjon - Låse opp operatørlås > www.Unlock.no > Informasjon om websidene.
Fredrik
Den siste tiden har det blitt stadig flere personer som benytter dette forumet som en reklameplass. Dette har jeg sett meg lei av, og kommer heretter til å kjøre en knallhard linje for å få stopp på dette. Enkelte medlemmer er allerede utestengt.

LES REGLENE - Reglene er oppdaterte og alle MÅ lese de på nytt nå.

Kort om den nye trenden som har kommet
Personer som driver med unlocking med det formål å tjene penger, benytter forumet til å legge inn reklamer for seg selv. Siden det har vært rimelig klart fra begynnelsen av at dette ikke er tillatt, gjør de det som oftest på en litt mer diskrét måte, gjerne i form av "snikreklame". Her er noen av de vanligste måtene:
  • Skrive direkte som svar på et innlegg "Jeg kan fikse det, ta kontakt" - i stedet for å skrive hvordan vedkommende kan gjøre det selv
  • Ha mye linker og informasjon om tjenesten i signaturen, og poste masse innlegg (som oftest rimelig meningsløse) slik at signaturen er synlig svært mange plasser
  • Skrive f.eks "Ta en titt på QXL, har sett noen selger xx der" - når de selv selger det på QXL
  • Operere i bakgrunnen (ikke poste), men sende medlemmer som spør om hjelp beskjed på PM og E-post
Jeg har også tilfeller hvor medlemmer har logget inn og skrevet innlegg med en "anonym" konto hvor de anbefaler seg selv, og får det på den måten til å se ut som om det er en fornøyd kunde som skryter. Snikreklame på sitt verste altså.

Dere som driver snikreklame ved hjelp av flere kontoer: Ikke tro at dere klarte å gjøre det uten å bli tatt. Jeg har tatt dere på fersken, men har ikke foretatt meg noe siden jeg har vært litt usikker på hva jeg skal gjøre med det. Til dere som har planer om å drive snikreklame: Jeg har mange års erfaring med internett/diskusjonsforum og oppdager slikt veldig enkelt. Forum-softwaren har også gode verktøyer for å hjelpe meg. Fra i dag av viser jeg ingen nåde: Dere vil bli hengt ut på unlock.no eller forumet.

OBS: Ikke tro at dere lurer meg ved å sende reklamen via e-post eller PM. Jeg har full logg over alle e-poster og PM som sendes via forumet. Jeg vil presisere at jeg IKKE leser gjennom PM eller E-post med mindre jeg har mistanke - så det er ingen grunn til å bekymre seg over at jeg leser dine meldinger - med mindre du driver med reklamering.

Litt info om hva som skjer fremover / de nye reglene
Det er som de fleste bør ha fått med seg nå, ikke tillatt å oppholde seg på forumet med det formål å reklamere.

Kategorien hvor det er lov å reklamere vil opprettholdes, og vil forbedres. Dette er bare et tilbud for aktive brukere av forumet som driver med opplåsning som hobby. Dersom tjenesten som tilbys bærer preg av å tilbys som "næringsvirksomhet" - dvs, ikke lenger som bare en hobby, er ikke det lenger tillatt å annonsere der. Er allerede et par annonser som jeg må vurdere...

Ang innlegging av nye annonser: Alle annonser og innlegg i den kategorien må godkjennes av meg først. Det vil si, innlegget blir ikke vist før jeg har lest gjennom og godkjent det. Jeg kommer ikke til å godkjenne annonser skrevet av folk som ikke har bidrat i forumet (nye medlemmer), eller som kun har bidrat med "spam".

Viktig informasjon til alle som allerede har annonse der: Dersom du ønsker å fortsatt ha annonsen din der må du poste et innlegg i din egen annonse og skrive at du ønsker å beholde annonsen din, samt forslag til endringer i emnetittel - se neste punkt (obs: innlegget blir ikke vist til dere, men jeg ser det). Personer som ikke har gjort dette innen 30 dager vil få annonsen sin slettet (siden medlemmet ikke lenger er aktivt).

Ny struktur på annonsene
Fra nå av er det et krav om at stedet annonsøren befinner seg på skal stå først i emnetittelen. Dette for at det skal være enkelt for folk å finne en person som kan låse opp i sitt nærområde. Dersom du kun tar i mot telefoner per post skriver du "Post-unlock" i stedet.
Eksempel: Oslo: Fjerner operatørlås fra Nokia og Samsung

"Hva gjør jeg dersom noen spør etter hjelp til opplåsning?"
Da kan du linke til KATEGORIEN med annonsene. Du kan også eventuelt linke direkte til en annonse, men ikke gjør det med mindre det er en spesiell grunn til at vedkommende bør se i akkurat den annonsen. Du kan IKKE linke til din egen annonse (og som nevnt, snikreklamering oppdages).

Regler for Signaturer
Signaturen er ikke en reklameplass. Det er imidertid lov å ha ÉN kort linje med reklame og eventuelt link til sin egen annonse. Bruk gjerne samme informasjon som står i tittelen på annonsen (f.eks at du låser opp samsung/nokia i oslo). Ikke skriv en avhandling og info om priser etc. Kort og enkel setning.
Har slettet signaturene til noen medlemmer allerede.

Er dette forstått!? tongue.gif
Er det noe som er uklart, spør i vei!
Er du uenig eller har forslag til ting som bør være annerledes, gi beskjed, enten her eller på PM/E-post.
Jornan
Ang. signaturen. Er det bare forbudt å ha mer enn en linje med reklame om unlocking og slikt, eller gjelder det all form for reklame? Kn jeg for eks ha en slik signatur?:

Besøk mitt forum!
Her er alt om Nokia!

Hvis det er er linker i dem, er det da ulovlig, siden det er reklame? smile.gif
Fredrik
"Besøk mitt forum" er litt på grensen. Er det et forum som overhode ikke har noen tilknytning til mobil er det for så vidt greit, men hvis det er et "konkurrerende" forum, hvor du selv er tilknyttet til driften er det ikke tillatt.

Er ikke ulovlig å linke til andre nettsteder dersom du ikke har noen form til tilknytning til nettstedet. Det betyr imidlertid ikke at du kan avtale med et firma f.eks. at du skal linke til de.
Jornan
Men jeg kan ha en linje med det alikevel? smile.gif
y_not
Synes det er bra at det blir ordning her. Blitt alt for mye sånnt i det siste. Vi har mista det vi drev med synes jeg.
Jan Helge
QUOTE(y_not @ 17.11.05, 19:22) *

Synes det er bra at det blir ordning her. Blitt alt for mye sånnt i det siste. Vi har mista det vi drev med synes jeg.

Sier meg enig i det. smile.gif
Dette er en "lo-fi" versjon av vårt hovedinnhold. For å se den skikkelige siden, med mer informasjon, formattering og bilder, vennligst trykk her.
Dette er den simple utgaven av forumet. Klikk her for å se normalutgaven. Besøk gjerne sponsoren vår også: Unlock.no / Unlock blog
Unlock iPhone, Unlock iPhone 3G and iPhone 3GS unlocking | Unlock and Jailbreak iPad | Låse opp operatørlås og unlock | iPhone med knust skjerm? Vi bytter knust glass på iPhone!